مواضيع اثاره مثيره العامة صور وكتابات قوية

قصص ماقبل النوم للاطفال , حدوته حلوه قبل النوم

قصص ماقبل النوم للاطفال - حدوته حلوه قبل النوم 3995 3

قصه الفاره فرفوره,كانت الفاره فرفوره عايشه في الغابه في بيتها الصغنن في يوم من الايام

 

فرفوره قلعت من ايدها الأسوره اللي مامتها ادتها لها يوم عيد ميلادها وحطتها جنبها ونامت

 

وفي الصباح ملقيتش الأسوره في مكانها قعدت تدور وتدور كتير ومفيش فايده قررت تبلغ

 

البوليس دخلت قسم البوليس لقيت الظابط قط كبير وشرير  خافت فرفوره اوي وقالت

 

انا جيت للقط عشان ياكلني خرجت تجري بسرعه عرف القط سبب خوفها منه لانها

 

فار وممكن يا كلها فنادها بصوت عالي وقتل لها تعالي يا فاره متخفيش مني انا
مش

 

هاكلك انا هنا في خدمه الشعب رجعت فرفوره للقط وهي لسه خايفه وقالت له الاسوره

 

بتاعتي ضاعت اتسرقت من بيتي  راح القط مع فرفوره لبيتها عشان يعرف ازاي الاسوره اتسرقت

 

وكان القط بيفكر وهو ماشي معاها في الطريق وصلوا لحديقه البيت وبص القط في الارض

 

ودقق اووي وكانت فيه اثار تعبان كبير بيزحف علي الارض مشي القط والفاره ورا اثار
الثعبان

 

لحد ما وصولوا للعش بتاعه والقط قعد يحفر العش هو والمساعد بتاعه بيدور علي التعبان

 

يمكن هو اللي سرق اسوره فرفوره  وانت فرفوره خائفه  ومش بتتحرك , ولما الثعبان حس

 

بفرفوره والضابط جايين هرب والقط ملقاش حاجه في عش التعبان  القط قال لفرفوره تعالي

 

ندخل بيتك ندور  دخلوا البيت والقط قال لفرفوره افتكري انتي حطيتها فين  قالت له بحطها

 

هنا علي التربيزه دي قريبه من الشباك ده بص القط من الشباك وضحك لما شاف
حاجه بتلمع

 

فرق الشجره وقال لها متسبيش الشباك مفتوح تاني وانتي نايمه الغراب عجبه الاسوره بتاعتك

 

خدها عشان يبني بيها العش بتاعه وخدها عند الشجره وطلع جاب لها الاسوره وفرحت فرفوره

 

ان الاسوره رجعت لها وشكرت القط وفي نهايه القصه نتعلم منحكمش علي حد من شكله
لكن

 

نحكم عليه من اخلاقه الضابط كان قط  وكان ممكن ياكل الفار لكنه عنده واجب لازم
يؤديه وهو

 

حمايه الناس ومصالحهم واسترداد حقوقهم

 

قصة القطه نونو والموز ,كانت القطه نونو عايشه في الغابه مع امها وابوها واختها القطه
كيتي كانت القطه نونو

 

بتلعب مع اختها الصغيره ادام البيت وامها حذرتها انها تروح بعيد عشان التعلب المكار

 

مياكلهاش وهما بيلعبوا شافت القطه نونو صاحها القرد ميمون بيتنطط من شجره لشجره

 

ويتمرجح وهو سعيد وبياكل السوداني والموز بصت له القطه نونو وهي حزينه وقالت انا عاوزه

 

اجرب اكل موز باين عليه طعمه حلو جدا وقالت للقرد ميمون اديني موزه اكلها قال
لها اوعي

 

يا نونو احسن توجعلم بطنك وتعملك مغص انا باكل الموز لكن مش باكل سمك ولا
اشرب لبن زيك

 

كل حيوان ربنا خلقه ليه اكل معين يعني مينفعش الاسد ياكل ورق شجر والزرافه متقدرش
تاكل لحمه

 

ردت عليه بعناد شديد بس انا عاوزه اجرب مش هموت لو اكلت موزة لو سمحت
اديني موزه

 

واحده بس راح القرد ادها الموزة وبعد ما اكلتها حست ان طعمها غريب بس كانت
عاوزة تثبت

 

للقرد انها ممكن تاكل اي حاجه وبعدها حست لألم شديد في بطنها ومغص وقعدت تقول

 

ااه ااه بطنى ااه يا بطني وسمعتها الام وقلقت عليها و قالت لها مالك يا نونو
قالت لها رد القرد

 

بحزن اكلت موزة قالت لها الام بغضب كل حيوان ربنا خلقه ليه اكل خاص بيه
رد القرد قال لها

 

انا حذرتها قالت نونو كنت عاوزة اجرب يا امي قالت الام بغيظ و عجبك طعم الموز
ردت نونو بألم

 

لا خالص انا بحب السمك و اللبن مامتها خدتها للدكتور وادها الدوا المناسب و رجعت
بقت كويسه

 

ورجعت تلعب تاني من اختها و القرد ميمون

 

حامد الابن البار , حامد بيصحي كل يوم الصبح بصعوبه بعد ما مامته تفضل تصحيه
كتير جدا علشان يروح

 

المدرسه ويقوم وهو بيتاوب و مكسل ومش عاوز يروح المدرسه وتفضل الام تقنعه انه يروح

 

المدرسه علشان يكون ولد شاطر و متعلم و يروح المدرسه بالعافيه ولما يرجع تستقبله

 

الام وتقوله احكيلي عملت ايه علشان نذاكر دروسنا وهو مش عاوز انها تذاكر له ولما
كانت

 

امه تطلب منه يساعدها في حاجه في البيت مكنش بيرضي او تطلب منه يروح يشتري

 

طلبات للبيت مكنش بيرضي وكانت امه بتزعل منه و تبعت اخوه الصغير وفي يوم حامد
راح

 

المدرسه و دخل لهم في الفصل معلم التربيه الدينيه وقال لهم الحصه دي هنتكلم عن
طاعه

 

الوالدين بدأ كلام المعلم يشد انتباه حامد لانه مش بيعمل حاجه من اللي المعلم بيقول

 

عليها لانه اول مره يسمع ان طاعه الوالدين بعد طاعه الله سبحانه و تعالي معقول
كده اتشد

 

حامد لكلام المعلم اكتر و اكتر المعلم بيقول ان ديننا الحنيف يأمرنا بطاعه الوالدين والا
نقول

 

لهما اف ابدا حس حامد انه غلط في حق امه كتير جدا والمعلم بيقول ان
الله في القرأن

 

اوصانا بالوالدين احسانا واوصانا بطاعتهما والاحسان اليهما و حس حامد انه معملش اي

 

من الوصايا دي مع امه وابوه وانه دايما كان بيتعصب و لا بينفذ اللي يطلبوه
منه

 

بدأ حامد يحس بتأنيب ضميره علي كل حاجه عملها وبدا يسمع كلام امه وابوه واول

 

مايرجع البيت بعد المدرسه يقول لأمه تعالي ذكري لي يا امي الحبيبه قالت له انا
كنت

 

بتحايل عليك كتير قال لها انا عرفت غلطتي يا امي سامحيني يا امي الحبيبه وتمر
الايام و حامد بيتغير شيئا

 

فشيئا بيسمع كلام امه وكل اللي تطلبه منه وفرحت بيه جدا واطلقت عليه اسم جميل
اسمه البار الصغير

 

قصص ماقبل النوم للاطفال , حدوته حلوه قبل النوم

 

قصة ماقبل النوم للطفل

قصص ماقبل النوم للاطفال - حدوته حلوه قبل النوم 3995

قصص ماقبل النوم للاطفال - حدوته حلوه قبل النوم 3995 1

قصص ماقبل النوم للاطفال - حدوته حلوه قبل النوم 3995 2

  • حدوتة مصرية مثيرة للاطفال
  • صور حكاية سودانية قبل النوم
السابق
صور غلف فيسبوك , اجمل اغلفه للفيس للتفائل والامل
التالي
صور ورد روعة , سحر الورد والوانه