قصص ماقبل النوم للاطفال , حدوته حلوه قبل النوم

قصة الفارة فرفوره,كانت الفارة فرفورة عايشة فالغابة فبيتها الصغنن فيوم من الايام

 

فرفورة قلعت من ايدها الأسورة اللى ما متها ادتها لها يوم عيد ميلادها و حطتها جنبها و نامت

 

وفى الصباح ملقيتش الأسورة فمكانها قعدت تدور و تدور كتير و مفيش فايدة قررت تبلغ

 

البوليس دخلت قسم البوليس لقيت الظابط قط كبير و شرير  خافت فرفورة اوى و قالت

 

انا جيت للقط عشان ياكلنى خرجت تجرى بسرعة عرف القط اسباب خوفها منة لانها

 

فار و يمكن يا كلها فنادها بصوت عالى و قتل لها تعالى يا فارة متخفيش منى انا مش

 

هاكلك انا هنا فخدمة الشعب رجعت فرفورة للقط و هى لسة خايفة و قالت له الاسوره

 

بتاعتى ضاعت اتسرقت من بيتي  راح القط مع فرفورة لبيتها عشان يعرف كيف الاسورة اتسرقت

 

وكان القط بيفكر و هو ما شى معاها فالطريق و صلوا لحديقة المنزل و بص القط فالارض

 

ودقق اووى و كانت فية اثار تعبان كبير بيزحف على الارض مشى القط و الفارة و را اثار الثعبان

 

لحد ما و صولوا للعش بتاعة و القط قعد يحفر العش هو و المساعد بتاعة بيدور على التعبان

 

يمكن هو اللى سرق اسورة فرفوره  و انت فرفورة خائفه  و مش بتتحرك , و لما الثعبان حس

 

بفرفورة و الضابط جايين هرب و القط ملقاش حاجة فعش التعبان  القط قال لفرفورة تعالي

 

ندخل بيتك ندور  دخلوا المنزل و القط قال لفرفورة افتكرى انتى حطيتها فين  قالت له بحطها

 

هنا على التربيزة دى قريبة من الشباك دة بص القط من الشباك و ضحك لما شاف حاجة بتلمع

 

فرق الشجرة و قال لها متسبيش الشباك مفتوح تانى و انتى نايمة الغراب عجبة الاسورة بتاعتك

 

خدها عشان يبنى بيها العش بتاعة و خدها عند الشجرة و طلع جاب لها الاسورة و فرحت فرفوره

 

ان الاسورة رجعت لها و شكرت القط و فنهاية القصة نتعلم منحكمش على حد من شكلة لكن

 

نحكم علية من اخلاقة الضابط كان قط  و كان يمكن ياكل الفار لكنة عندة و اجب لازم يؤدية و هو

 

حماية الناس و مصالحهم و استرداد حقوقهم

 

قصه القطة نونو و الموز ,كانت القطة نونو عايشة فالغابة مع امها و ابوها و اختها القطة كيتى كانت القطة نونو

 

بتلعب مع اختها الصغيرة ادام المنزل و امها حذرتها انها تروح بعيد عشان التعلب المكار

 

مياكلهاش و هما بيلعبوا شافت القطة نونو صاحها القرد ميمون بيتنطط من شجرة لشجره

 

ويتمرجح و هو سعيد و بياكل السودانى و الموز بصت له القطة نونو و هى حزينة و قالت انا عاوزه

 

اجرب طعام موز باين علية طعمة حلو جدا جدا و قالت للقرد ميمون ادينى موزة اكلها قال لها اوعي

 

يا نونو اقوى توجعلم بطنك و تعملك مغص انا باكل الموز لكن مش باكل سمك و لا اشرب لبن زيك

 

كل حيوان ربنا خلقة لية طعام معين يعنى مينفعش الاسد ياكل و رق شجر و الزرافة متقدرش تاكل لحمه

 

ردت علية بعناد شديد بس انا عاوزة اجرب مش هموت لو اكلت موزه لو سمحت ادينى موزه

 

واحدة بس راح القرد ادها الموزه و بعد ما اكلتها حست ان طعمها غريب بس كانت عاوزه تثبت

 

للقرد انها يمكن تاكل اي حاجة و بعدين حست لألم شديد فبطنها و مغص و قعدت تقول

 

ااة ااة بطني ااة يا بطني وسمعتها الام و قلقت عليها و قالت لها ما لك يا نونو قالت لها رد القرد

 

بحزن اكلت موزه قالت لها الام بغضب جميع حيوان ربنا خلقة لية طعام خاص بية رد القرد قال لها

 

انا حذرتها قالت نونو كنت عاوزه اجرب يا امى قالت الام بغيظ و عجبك طعم الموز ردت نونو بألم

 

لا خالص انا بحب السمك و اللبن ما متها خدتها للدكتور و ادها الدوا المناسب و رجعت بقت كويسه

 

ورجعت تلعب تانى من اختها و القرد ميمون

 

حامد الابن البار , حامد بيصحى جميع يوم الصبح بصعوبة بعد ما ما متة تفضل تصحية كتير جدا جدا علشان يروح

 

المدرسة و يقوم و هو بيتاوب و مكسل و مش عاوز يروح المدرسة و تفضل الام تقنعة انه يروح

 

المدرسة علشان يصبح و لد شاطر و متعلم و يروح المدرسة بالعافية و لما يرجع تستقبله

 

الام و تقولة احكيلى عملت اية علشان نذاكر دروسنا و هو مش عاوز انها تذاكر له و لما كانت

 

امة تطلب منة يساعدها فحاجة فالبيت مكنش بيرضى او تطلب منة يروح يشتري

 

طلبات للمنزل مكنش بيرضى و كانت امة بتزعل منة و تبعت اخوة الصغير و فيوم حامد راح

 

المدرسة و دخل لهم فالفصل معلم التربية الدينية و قال لهم الحصة دى هنتكلم عن طاعه

 

الوالدين بدا كلام المعلم يشد انتباة حامد لانة مش بيعمل حاجة من اللى المعلم بيقول

 

عليها لانة اول مرة يسمع ان طاعة الوالدين بعد طاعة الله سبحانة و تعالى معقول كدة اتشد

 

حامد لكلام المعلم اكتر و اكتر المعلم بيقول ان ديننا الحنيف يأمرنا بطاعة الوالدين و الا نقول

 

لهما اف ابدا حس حامد انه غلط فحق امة كتير جدا جدا و المعلم بيقول ان الله فالقرأن

 

اوصانا بالوالدين احسانا و اوصانا بطاعتهما و الاحسان اليهما و حس حامد انه معملش اي

 

من الوصايا دى مع امة و ابوة و انه دايما كان بيتعصب و لا بينفذ اللى يطلبوة منه

 

بدا حامد يحس بتأنيب ضميرة على جميع حاجة عملها و بدا يسمع كلام امة و ابوة و اول

 

مايرجع المنزل بعد المدرسة يقول لأمة تعالى ذكرى لى يا امى الحبيبة قالت له انا كنت

 

بتحايل عليك كتير قال لها انا عرفت غلطتى يا امى سامحينى يا امى الحبيبة و تمر الايام و حامد بيتغير شيئا

 

فشيئا بيسمع كلام امة و جميع اللى تطلبة منة و فرحت بية جدا جدا و اطلقت علية اسم رائع اسمة البار الصغير

 

قصص ما قبل النوم للاطفال , حدوتة روعة قبل النوم

 

قصه ما قبل النوم للطفل







  • حدوتة مصرية مثيرة للاطفال
  • صور حكاية سودانية قبل النوم


قصص ماقبل النوم للاطفال , حدوته حلوه قبل النوم